UK celuje w bezcłowy handel z UE w branży motoryzacyjnej po Brexicie – ujawnia minister

Minister do spraw biznesu powiedział, że Wielka Brytania przystąpi do rozmów z Unią Europejską z założeniem, że po Brexicie wymiana handlowa w sektorze motoryzacyjnym powinna być wolna od ceł i barier pozataryfowych.

– Naszym celem będzie utrzymanie dostępu do rynków europejskich i vice versa bez ceł i bez przeszkód biurokratycznych – powiedział minister ds. biznesu Greg Clark, ujawniając szczegóły oferty rządowej dla Nissana, po tym jak firma ogłosiła, że będzie kontynuować produkcję w UK. Clark jest gotów przedstawić takie gwarancje każdemu producentowi aut w Wielkiej Brytanii.

– Producenci aut w Europie dużo eksportują do Wielkiej Brytanii, my także dużo wysyłamy na kontynent. Części samochodowe przepływają w obie strony. Dlatego sektor motoryzacyjny to dobry przykład jak w czasie poważnych, konstruktywnych i cywilizowanych negocjacji odnaleźć wspólne interesy. – powiedział Clark.

Słowa te, które padły w niedzielnym programie Andrew Marra mimo narzuconego przez premier zakazu komentowania rządowej strategii w sprawie Brexitu, sprzyjają tezie, że brytyjski rząd będzie starał się w negocjacjach nowych warunków handlu z UE o różne rozwiązania dla poszczególnych sektorów gospodarki.

Wcześniej o takim modelu mówił m.in. kanclerz Philip Hammond, obiecując „specjalne” rozwiązania dla sektora finansowego. Premier Theresa May zapowiedziała, że nowa, postbrexitowa umowa handlowa między Wielką Brytanią i UE będzie unikatowym porozumieniem dopasowanym do brytyjskich realiów, nieopartym na żadnym z wypracowanych dotychczas modeli.

Gwarancje dla Nissana

W zeszłym tygodniu japoński koncern Nissan zapowiedział budowę kolejnych modeli samochodów w fabryce w Sunderland, gdzie zatrudnia blisko 7 tys. pracowników. Decyzja zapadła na spotkaniu zarządu firmy po otrzymaniu zapewnienia brytyjskiego rządu, że „fabryka w Sunderland nadal będzie konkurencyjna”.

„Wsparcie i zapewnienia brytyjskiego rządu umożliwiły nam podjęcie decyzji o produkcji w Sunderlandzie nowej generacji modeli Qashqai i X-Trail. Z zadowoleniem przyjmujemy zobowiązanie premier Theresy May złożone branży motoryzacyjnej w Wielkiej Brytanii i rozwój [brytyjskiej] strategii przemysłowej” – głosi oświadczenie zamieszczone 27 października na stronie firmy.

Minister Clark ujawnił w niedzielę, że to on podpisał się pod pismem gwarantującym japońskiemu koncernowi utrzymanie konkurencyjności przedsięwzięcia. Minister powiedział, że w piśmie zawarte zostały 4 gwarancje: dostępność rządowych funduszy na szkolenia i rozwój umiejętności kadr w sektorze motoryzacyjnym, rozwój infrastruktury zachęcający firmy zaopatrujące producentów aut do przenoszenia się do Wielkiej Brytanii, wspieranie R&D branży oraz – związane z Brexitem – „utrzymanie konkurencyjności brytyjskiego sektora motoryzacyjnego”. Clark przyznał, że jest gotów złożyć takie samo zapewnienie każdemu producentowi z branży motoryzacyjnej działającemu w Wielkiej Brytanii.

Przed otrzymaniem pisemnych gwarancji Nissan rozważał przeniesienie produkcji z Sunderlandu poza Wielką Brytanię ze względu na niepewność warunków wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, co groziło bezpośrednio likwidacją 7 tys. Miejsc pracy, a pośrednio także kompromitacją brytyjskiej rządu przed rozpoczęciem rozmów na temat Brexitu.

117 More posts in Brexit_fakty category
Recommended for you
Johnson sugeruje UE wstrzymanie się z decyzją o kolejnym opóźnieniu brexitu

W piśmie do posłów Izby Gmin premier Boris Johnson daje do zrozumienia, że zachęca Unię...